Eerste stage dag en Holi

22 maart 2019 - Kathmandu, Nepal

Hallo allemaal,

De eerste week in Nepal was een week van veel indrukken. Door al deze indrukken lig ik hier vaak om 9 uur al in bed. De meeste Nepalezen liggen ook al om 9 uur in bed, dus in de avond is hier sowieso niet veel te doen. Vaak doen we na het eten nog een spelletje of kletsen we gezellig met de Nepalezen hier in huis. Daarnaast heb ik 2 avonden les gehad over de gebruiken hier en een taalcursus, dat wordt flink oefenen komend weekend.

Zondag ben ik samen met een andere student en de dochter van de huisbaas (Bipana) naar Swayabhunath, oftewel Monkey Temple geweest. We zijn hier met de bus naar toe gegaan. De bus kost hier 15 roepie dat is omgerekend 12 cent, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren. Het nadeel hiervan is wel dat de bus ook steeds goed vol zit en er soms ook nog wat kippen meereizen. De tempel ligt op een heuvel aan de rand van de stad, hierdoor is het uitzicht over de stad hier fantastisch. Ook de tempel is erg mooi en zeker de moeite waard. We hebben hier een uitgebreide toer gehad door Bipana, waarbij we veel uitleg gekregen hebben. Zo moeten we kloksgewijs om iedere tempel hier in Nepal lopen, het is wel belangrijk dat we dat weten. Hierna zijn we naar de toeristenbuurt, Thamel, geweest. Hier hebben we rondgelopen, zijn we naar de lokale markt geweest en hebben we wat huishoudelijke inkopen gedaan. Doordat wij blanke zijn worden we hier veel nagekeken en aangesproken, dit is wel nog even wennen. Maandag ben ik zelf nog even naar Thamel geweest en ben ik al op zoek gegaan naar leuke souvenirtjes.

Deze week was het ook tijd voor mijn eerste stagedagen. Na uitgebreid overleg met iemand van de administratie, die zich voordoet als de directeur, mag ik deze week beginnen op de observatie afdeling. Ik zal iedere 2 weken van afdeling wisselen, waardoor ik veel van het ziekenhuis te zien krijg. Op de observatie afdeling liggen de kindjes maximaal 24 uur, hierna gaan ze naar huis of schuiven ze door naar een andere afdeling. Veel kindjes hebben last van een infectie, echter zijn er ook kinderen met leukemie, longontsteking of tuberculose.

De manier van werken hier is wel heel anders dan bij ons en nog heel erg wennen. Zo staan er steeds maar 2 vaste verpleegkundige op de afdeling, de rest zijn allemaal studenten. Deze studenten runnen de afdeling als het ware, al hebben ze de helft van de dag ook niet echt iets te doen doordat de familie zelf ook veel doet. Het is vooral wachten op de medicatie ronde van 12 uur en uitgebreid zelf de kindjes bestuderen. Wanneer de medicatieronde dan eindelijk start is het een grote chaos, iedere student wilt zoveel mogelijk medicatie delen. Hierdoor is het ontzettend druk op de plek waar de medicatie wordt klaar gemaakt en kiezen sommige er dan ook voor om de medicatie op het bed klaar te maken, dat moet je bij ons niet proberen hoor. In het begin heb ik vooral gekeken, echter mag ik nu door de goeie klik met de hoofdzuster ook al medicatie delen en mag ik volgende week een infuus prikken. Doordat ik blank ben roept de hoofdzuster me vaak wanneer er een infuus geprikt moet worden of bij het prikken van bloed, dit is erg leuk maar voelt soms wel oneerlijk naar de andere studenten toe.

Verder heb ik woensdag het Holi festival gevierd samen met de andere meiden hier in het huis. Tijdens Holi viert men het begin van de lente en de overwinnen van het goede op het kwade. Het festival wordt gevierd met veel muziek in de stad én het gooien van kleurenpoeder op elkaar. Doordat wij blank zijn waren we een goed mikpunt voor de Nepalezen en zaten we aan het eind van de dag onder de gekleurde poeder. Het heeft wel even geduurd voordat we weer schoon waren en op sommige plaatsen zit nog steeds de poeder. Het was erg leuk om dit festival een keer mee te maken en ik heb er dan ook onwijs van genoten.

Komende week heb ik weer een aantal dagen stage en in het weekend gaan we naar Chitwan National park, dit duurt nog even maar hier heb ik nu al zin in!

Tot volgende week!

1. Anneth:
    22 maart 2019
    Wat klinkt het allemaal super leuk! Wat goed dat je de taal aan het leren bent! Knap hoor! Heel veel plezier !
  2. Mario en Ella:
    22 maart 2019
    Leuk Karlijn en mooie foto's. Veel indruk opgedaan en best spannend allemaal.
    Goed dat je fijne contacten hebt daar en een leuke blog. Kijken uit naar je nieuwe verslag. Veel plezier en doe je voorzichtig. Groetjes Mario Ella
  3. Jos!:
    25 maart 2019
    Dank voor de inkijk in jouw activiteiten Karlijn. Leuk om te lezen. Het verhaal van het kloksgewijs rondom de tempel lopen is mijn onbekend. Veel plezier en ik kijk uit naar een nieuw verhaal.
  4. Cees en Regina:
    25 maart 2019
    Fijn dat de eerste week goed verlopen is ook leuk dat je veel mooie indrukken hebt opgedaan nog een hele mooie tijd daar.
    Groetjes van opa en oma van Ties.
  5. Mieke Simons:
    26 maart 2019
    Je bent al helemaal ondergedompeld, lees ik. En alles is echt anders, dus ook in het ziekenhuis. De ervaringen stapelen zich in rap tempo op, dus ik geloof graag dat je ook blij bent om op tijd naar bed te kunnen. Goede reis naar Chitwan alvast.
  6. R.v.leuken:
    26 maart 2019
    Mooi verslag !!! Veel succes opa en oma v.leuken
  7. Claudy Simons:
    27 maart 2019
    Leuk om je te volgen, genoten van je verhaal. Geniet van Nepal, groetjes
    Claudy