Ze zijn er!

6 mei 2019 - Kathmandu, Nepal

Hee,

Deze week was het weer tijd voor een nieuwe afdeling in het ziekenhuis. Na een uitvoerig “overleg” met diegene die mij op de afdelingen plaatst werd ik deze keer op de OPD en oncologiedagbehandeling geplaatst. Op de OPD vinden de gesprekken plaats tussen de artsen en patiënten, dit gebeurt natuurlijk allemaal in het Nepalees. Ik heb hier dan ook maar 2 uurtjes meegekeken. Ze werken hier niet op afspraak, dit betekent dat iedereen zomaar het kantoor in en uit loopt en doodleuk bij andere gesprekken erbij gaat zitten. Dit is heel grappig om te zien en zeker iets wat je in Nederland niet snel zal zien.

De rest van de tijd heb ik op de oncologie dagbehandeling gestaan. Hier krijgen de kinderen ook chemo maar worden ze niet opgenomen. Dit betekent dat ze snel een infuus geprikt krijgen, chemo erin en weer naar huis. Dit is voor mij niet heel interessant omdat ik dit op de gewone oncologie afdeling ook al allemaal gezien heb en ik hier niks mag doen. Er werkt maar een verpleegkundige op de afdeling en die stuurt mij nog wel eens weg. Het is dan ook lastig om op deze afdeling mijn plek te vinden, ik kijk nu alweer uit naar de volgende afdeling. Wel waren er dinsdag 7 ruggenmergpuncties achter elkaar, lopende band werk dus. Veel kinderen werden hierbij ook nog in de houdgreep gehouden door een eng ogende man die hierbij ook geen woord sprak tegen de kinderen. Dit was wel heftig om mee te maken, maar ik merk dat het voor mij op een gegeven moment ook normaal begint te worden.

Donderdag zijn Lotte en papa aangekomen in Kathmandu. We hebben afgelopen dagen al veel van de stad gezien zoals Bakthapur (dit ligt net buiten de stad en heeft een eeuwenoud centrum met veel tempels), de lijkenverbranding bij de rivier en verschillende stoepa’s (zie de foto’s) . Zoals Lotte het noemt is de stad niet mooi maar wel heel interessant. We wandelen veel door de stad en nemen meestal de lokale bus, hierdoor zie je pas het echte Kathmandu. Morgen vertrekken we voor een nacht naar nagarkot, hier kun je de Himalaya zien dus we zijn benieuwd. Het is erg leuk en gezellig met zijn drieën en het is jammer dat ze zaterdag weer terugvliegen. Ik ben daarna nog 4 weken hier, dus dat gaat lekker snel.

Tot volgende week en ook de groetjes van Lotte en papa!

1. R.v.leuken:
    9 mei 2019
    Bedankt voor de mooie kaart. Doei
  2. Elise:
    11 mei 2019
    Hoi karlijn. Auw tut wat gaat de tijd snel. Mooi verhaal weer. Geniet nog maar even het is zo voorbij.
    Weer levenslessen erbij 😉
    Groetjes en tot gauw😗
  3. Mario Van Leuken:
    11 mei 2019
    Ha Karlijn,
    Weer mooie foto's. Gelukkig mag je nu dan weer naar een andere afdeling. Het is natuurlijk niet leuk wanneer je niets tot bijna niets mag doen.
    We zijn benieuwt naar de foto's van de Himalaya. Veel plezier en nog maar 4 weekjes. Mario Ella en een poot van Fikkie